Livet med ALS

Den 7 december 2017 fick jag diagnosen ALS Bulbäres Pares Aggressiv. Detta är min resa med sjukdomen och allt vad det innebär.

56:e bloggen Fuck ALS

Kategori: Allmänt

Tisdag 29/10 är ett historiskt datum för mig! 
För ett år sen åt jag min sista måltid! Jag hoppas ni alla får en bättre sista måltid! Hade jag vetat vad jag skulle missa så hade jag beställt en pizza eller en god hamburgare med räksallad ! Detta blev jag serverad på Huddinge sjukhus! Behöver jag säga att jag inte åt något efter jag smakat (null)
Dagen efter fick jag en peg inopererad och det har fungerat väldigt bra, får i mig näring 3x per dag genom den och det har gjort att vikten är stabil och gör väl att jag orkar mer! Även om att jag inte gör så mycket.
Men vad jag saknar vissa saker! 
Försöker att tänka på allt gott jag ätit genom livet när jag är ute på restaurang.
Men fortfarande kan jag laga mat! Visst blir det svårare med en arm och lite längre tid tar det! 
Hade en lunch hemma i lördags  och fick höra att det var gott! Skönt och vågat av mig då jag inte kan smaka av utan gör allt på känsla! 
Nu ska allsvenskan avgöras, fortfarande
Med Djurgårn i ledning men har en svår bortamatch 
Samtidigt spelar Hammarby hemma och kör dom över motståndet, Malmö möter ett Örebro på bortaplan som inte har något att spela för.
Jag tror att nej jag väntar med tipset till fredagsbloggen. 
Och för Aik blir det en 4:e plats som bäst och säsongen måste vara ett stort fiasko! 
Åkte ut mot Afc i svenska cupen! 
Misslyckades i Champions leage kvalet och även i Europa leage kvalet.
Och en trolig fjärde plats i allsvenskan men framför allt! Sämst i Stockholm.
Det är inte godkänt, men det värsta av allt är på sättet man spelat, såg matchen mot Malmö igår och den första halvleken var ändå kul att se lite högre press och första halvlek var jämn! 
Sen räckte det inte, när allt skulle avgöras så hade dom ingen chans! 
Hörde idag att Aik inte hade ett skott på mål i en match man måste vinna! 
Inget jag tänkte på under matchen men det visar att offensiven är inget man lagt energi på! Hoppades väl på hålla tätt och få en straff eller frispark! 
Nya tag 2020 och gärna lite eget spel tack! 

Kort historia idag! Men dela och ge ❤️ längst ner

Lina, 5 år, berättar för sin lekkamrat att hon fått en ny pappa.


- Jaså, vad heter han?


- Bosse Jansson.


- Han är bra. Honom hade vi förra året...




Ha en bra vecka


/Martin Hamrin

KOMMENTARER:

  • Janica säger:
    2019-10-29 | 19:30:12

    Blev lite tårögd när du visar bild på den oväntade sista måltiden - that’s it?! Jösses. Och att du fortfarande tycker om att laga mat när du inte kan smaka! Otroligt. Jag ser fram emot när ni kommer men det är trist att du inte kan smaka min mat.
    Vad sa hembesöket i fredags? Ska du få lite bra hjälp?
    Kram!

  • Helena säger:
    2019-10-29 | 20:15:55

    Ett år går fort och jag minns bilden och kommenterade den 🤢
    Kram till er 🎈❤️🎈

  • Patrik Myrbäck säger:
    2019-10-29 | 20:48:49

    ❤️❤️❤️

  • Helena säger:
    2019-10-30 | 06:40:58

    Hej! Följer din resa på avstånd och är förundrad hur du ändå (vad man ser i inläggen) lyckas hålla humor och vardag uppe. Är själv under utredning, livrädd och med en 6 åring och en 9 åring hemma. Kan inte tänka på något annat, inte sova, inte äta..
    Hoppas du inte tar illa upp om jag frågar hur du märkte de första symtomen som gjorde att du sökte läkare. Har försökt läsa mig till det men inte hittat...
    Varma hälsningar Helena

    Svar: Hej Helena ! Ja det skitsjukdom började med att jag fick ett sluddrigt tal! Folk jag ringde till trodde jag hade druckit trots att klockan kunde vara 10 på förmiddagen!
    Väldigt tråkigt att höra att dina barn är så unga, mina var 25 och 21 när jag drabbades! Inte kul för dom men ännu värre om man är yngre! Hur gammal är du? Och vad har du fått för besked? Kom ihåg och gör allt du vill innan sjukdomen äter upp dig! Håll humöret upp och kämpa
    Martin Hamrin

  • Avellan säger:
    2019-10-30 | 09:18:26

    Kämpa Martin!

  • Sterner säger:
    2019-11-01 | 20:32:13

    DU ÄR BARA NÄST!❤️

  • Sterner säger:
    2019-11-01 | 20:32:54

    BÄST SÅ KLART!!!

  • Mats Garderud säger:
    2019-11-02 | 15:31:00

    Så kul att ses, dock under tråkiga omständigheter.

    Maten var helt fantastisk Martin, så gott🔝
    Kram❤️🙏


Kommentera inlägget här: