Livet med ALS

Den 7 december 2017 fick jag diagnosen ALS Bulbäres Pares Aggressiv. Detta är min resa med sjukdomen och allt vad det innebär.

50:e bloggen fuck als

Kategori: Allmänt

Som jag sa i en tidigare blogg så kommer den 50:e bloggen berätta lite om mitt 50 åriga liv! Saker som hänt och som verkligen gjort mitt liv anorlunda! 
Men först vill jag tacka alla som swishat! ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
Så enormt glad jag blev av alla som stöttat och kommer verkligen ger er en tanke och en tår när jag lyfter från Arlanda! Mer om resan kommer i senare bloggar! 
Första tiden i mitt liv kommer jag inte ihåg så mycket av så vi hoppar till ca 10 år.
Jag hade inte så mycket mer än skolan, framför allt rasterna och fotboll i huvudet runt den här tiden! 
På rasterna spelades det fotboll och det blev ganska ofta att vi blev sena till lektionerna! Och det blev otaliga föräldrar möten, efter skolan fotboll och fritids! På kvällar träning och helger matcher!
Så var livet fram till man var 13-14 år! 
Förutom att det blev fler timmar fotboll
När jag var 15 började allt fotbollsträning ge resultat, spelade i vasalund p69 och vi var väldigt bra och spelade i elit. 
Och som 17 fick jag göra debut i vasalunds a-lag 
Det var en stor dag det! Men det tog 2 år till innan jag fick A-lags kontrakt! 
Men vad som kunde ha stoppat allt redan när jag var 15 år var att jag följde med en klass kompis till hans pappas jobb en dag efter skolan! Han hade en bilverkstad i Traneberg 
Jag fick tag på slangen med tryckluft och sprutade lite runt mig! Gruset flög in i hörnet! Det stod ett bil batteri i närheten som jag bestämde mig att spruta på! Opps det skulle jag inte gjort! 
Batteri syran kom som en rekyl tillbaka och jag fick in i ögonen och på jackan! På något sätt fick jag hjälp snabbt och sköljde ögonen vilket var tur! Jackan blev helt förstörd men synen klarade jag! 
Det var nära att jag skulle lagt fotbollen redan där på hyllan! 
Men redan när jag var 10 kunde livet ha varit över! 
Vi åkte 2 veckor till Mallorca på semester! 
Första dagen vi kom ner så var det spännade med ett nytt land! Och vi låg direkt vid poolen! 
Dä skulle jag och brorsan tävla vem som kunde simma längst under vattnet, tydligen hade jag redan som 10år gammal ett vinnarskalle! Jag dök i och simmade, simmade och simmade, men tyvärr så blev jag kvar på botten! Tur var det att någon såg mig och fick upp mig! 
Fanns inget liv i mig så det var livräddning som dagtid in samtidig som ambulans kom! Det här är inget jag vet dock. Men semestern blev nog inte som mamma tänkt! Jag blev liggandes på sjukhus 10 dagar så det var inte så roligt! Men det gick bra !
(null)
Så jag har haft turen med mig i livet! Iallafall i början! 
När jag var 19 så träffade jag min fru! Tidigt i livet och det var få vänner som trodde det skulle hålla! Men det har det gjort, 
Som 20 åring ryckte man in i lumpen! Det var en kul tid även om man inte var där så mycket! Permis för fotbollen kunde dom inte hindra så jag hade inte många nätter där! 
Fick avslag en gång! Då det var en stor övning! 
Och vi hade match! Jag blev skit sur! Men det löste sig! Dagen innan vår match var så gick min mormor bort efter en lång tids sjukdom! Och jag sa att vi var tvungna att åka dit och det kunde dom inte hindra! 
Det var inga glada miner på kaptenen när jag var tillbaka! Kapten var fotboll intreserad och det stod i tidningen om mig! 
På den här tiden fanns inte internet! 

Efter lumpen så la jag all tid på fotbollen och det gick bra!  Fick den stora äran att göra en os landskamp! Magisk upplevelse! Vi mötte Finland i en träningslandskamp. Vann med 3-1 och det var min första och enda landskamp! 
Det är inte alla som har den statistiken!
(null)

Här är dom som jag hade att kriga om om en plats! 

1992 fick jag mitt första barn, en overklig känsla och konstig. Blev över en natt flygrädd! 
Samma år bytte jag lag från vasalund till spånga, samma serie men spånga var nykomlingar och gjorde en satsning med typ 10 nyförvärv. 
Blev kvar i spånga till 1999 då jag slutade! Kände att det var bättre att sluta innan någon bad mig sluta.
Men 1995 började jag på Werners gourmet service som säljare och 1996 fick jag mitt andra barn.
På Werners blev jag säljare och det var nog det jag var född till! 
Jobbade kvar där hela tiden men det kändes som jag bytt jobb flera gånger då det hänt så mycket (null)
Blev firad på kontoret i måndags! Så kul att man inte blir bortglömd!

Men så kom dagen ingen ska få uppleva! 
7/12 2017 fick jag det värsta beskedet man kan få
Als sa läkaren...........
Fuck als 
Snart har det gått 2 år och jag hade inte trott jag skulle få uppleva min 50 årsdag! 
Men det fick jag! Och med en överraskningsfest! 
Så underbar kväll det blev! 

Det blev en lång blogg idag! Dela och ge ❤️

Så avslutar jag med en historia 
(null)
Ha en underbar vecka

Martin Hamrin 

KOMMENTARER:

  • Helena säger:
    2019-10-01 | 21:58:11

    Vilka trevliga o fina vänner du/ni har. Hade jättetrevligt på festen. Tack för att vi fick dela den med dig. Trodde ärligt inte heller att du skulle fylla 50. Men som jag sa i lördags, nu siktar vi mot Kattis 50 årsfest nästa år 🥰👊🏻🥰 man fick lite flashbacks av dina kläder 😂störtsköna. När vi ”råkade” somna hos er så låg jag på divanen och hörde dig hosta & blev så rädd att jag föll ner på golvet och stod givakt och undrade om du va ok, dum fråga då du inte kunde svara just då säkert. Tack än en gång för kärleken ni två ger 🎈❤️🎈finaste Martin och Helena

  • Mats Garderud säger:
    2019-10-01 | 23:10:04

    Kul att läsa Martin, skapliga namn du krigade med😜. Historien som vanligt i världsklass😂

    Kram❤️🙏

  • Mats Garderud säger:
    2019-10-01 | 23:10:06

    Kul att läsa Martin, skapliga namn du krigade med😜. Historien som vanligt i världsklass😂

    Kram❤️🙏

  • Mats Garderud säger:
    2019-10-01 | 23:10:11

    Kul att läsa Martin, skapliga namn du krigade med😜. Historien som vanligt i världsklass😂

    Kram❤️🙏

  • Wallman säger:
    2019-10-02 | 00:41:31

    Fina grymma Kurre Jr!❤️
    Riktigt roligt att läsa! Ngr. av mina roligaste år m. bollen var i Spånga m. alla fantastiska lirarna! Shit va roligt vi hade det både på plan, men kanske mest på sidan av... mkt. bra surr & grymma utgångar!
    Hoppas jag får se dig & Kimmo igen på lör. då vi inleder kvalet (matchstart 14:30)! Vi behöver ert stöd då vi direkt ställs mot tuffaste motståndet...
    Tusen styrkekramar❤️❤️❤️
    //W.

  • Janica säger:
    2019-10-02 | 06:31:17

    Toppen att läsa om ditt liv!
    Många ambitiösa, tävlingsinriktade har nog ofta historier som kunde sluta riktigt illa! Glad att du behöll synen, annars hade det inte blivit fotboll!!
    När kommer ni?!

  • Hjelmberg säger:
    2019-10-02 | 07:27:44

    ❤❤

Kommentera inlägget här: